23948sdkhjf

Direktør varsler tilbageholdenhed: - Vi mener faktisk ikke, at markedet er der

Hjemmelevering af dagligvarer har historisk ikke vist sig at være nogen stor og rentabel forretning

Nemlig.com har forsøgt sig i årevis med at skabe sig en økonomisk bæredygtig forretning med online handel af dagligvarer.

Indtil videre uden held. 

Salling Group lukkede også sit eget forsøg - Føtex Hjemmelevering - ned i starten af 2023, men genåbnede siden i en ny konstellation med en række af koncernens Bilka-varehuse som dagligvarecentraler. 

Bilka ToGo Hjemmelevering blev navnet på Salling Groups seneste bud på at levere dagligvarer online til sine kunder. 

- Vi mener, at vi har fundet en model med Bilka, som er relevant for kunderne, men også er økonomisk ansvarlig for os at drive. Det er voldsomt dyrt at drive dagligvarehandel på nettet, men når vi kobler det op på vores Bilka-varehuse, giver det mening for os, siger adm. direktør Anders Hagh til RetailNews. 

Konservativ tilgang

I oktober sidste år tog RetailNews temperaturen på onlinetjenesten i et interview med Mette Lauritzen Lovén, der er head of omnichannel i Bilka-kæden. 

- Vi kan se, at der er en tendens til, at flere vil gøre brug af hjemmeleverede dagligvarer i Danmark, og derfor gav det god mening at bygge oven på den eksisterende struktur i Bilka-kæden, forklarede hun dengang. 

Hverken hun eller Salling Group-koncernen ville ud med, hvad Bilka ToGo Hjemmelevering omsætter for.  Men står det til Anders Hagh, bliver online handel med dagligvarer ikke noget, som Salling Group kommer til at investere mange penge i. 

- Jeg tror ikke, at dagligvarer på nettet i Danmark bliver kæmpestort. Vi har altid haft en lidt konservativ tilgang til det, og indtil videre har vi haft ret. Vi kommer ikke til at lave et voldsomt aggressivt skub på onlinesalg af fødevarer, for vi mener faktisk ikke, at markedet er der, siger han. 

Den betragtning er detailekspert John Schønberg enig i. 

- Det er svært at se, hvordan der skal kunne tjenes penge på den service med det omkostningsniveau, der er i Danmark. Med en lille avance på dagligvarer er der ikke plads til både at pakke og distribuere også, og da der logisk nok er en øvre grænse for, hvad kunderne kan og vil betale for leveringen, ser det svært ud, siger han til RetailNews. 

Anders Hagh siger desuden, at der i fremtiden "måske godt kunne udvides med ét eller flere varehuse" i Bilka ToGo Hjemmelevering-porteføljen. 

- Men det er ikke noget, vi hverken har snakket om eller har lagt planer for, understreger Salling Group-direktøren. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156